Stowarzyszenie Toruński Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej 
Strona główna Sieć i taryfa Tabor Historia "Na Pętli" Klub Forum Linki

Historia pętli "Okrężna"


Pętla znajdująca się przy skrzyżowaniu ulic Gagarina i Szosa Okrężna powstała w połowie lat 70., kiedy to skierowano na nią linie: numer 15 (Rubinkowo), dotychczas kursującą do ulicy Fałata oraz z pętli przy Poznańskiej linię nr 17, kursującą do ul. Zjednoczenia (os. Koniuchy). Warto też dodać, że pętla nosiła wtedy nazwę Gagarina. Niedługo po uruchomieniu pętli Gagarina do „15” i „17” dołączyła linia pośpieszna „A”, kursująca na Rubinkowo, która już na początku lat 80. zniknęła z ulic Torunia.

II połowa lat 80. to zmiana nazwy pętli z Gagarina na Okrężna oraz skierowanie nowych linii: 17bis kursującej do Mazowieckiej (która na początku lat 90. stała się właściwą trasą 17) oraz linii nocnej 32 na trasie Okrężna – Olimpijska. W 1993 roku kolejne dwie linie dojeżdżają do pętli Okrężna - są to 18 kursująca do Portu Drzewnego oraz 26 na Rubinkowo, natomiast linia nocna 32 zmieniła numer na 102. W 1994 roku można było z tej pętli dojechać bezpośrednio na do Centralnego Cmentarza Komunalnego autobusem linii nr 0, jak również linia nr 102 zmieniła numer na 02.
W listopadzie 2002 roku po wybudowaniu C.H. Bielawy, dyrekcja MZK postanowiła utworzyć linię nr 40 na trasie Okrężna – Bielawy. W roku 2003 do pętli został skierowany autobus za tramwaj linii numer 2 na trasie Okrężna – Dworcowa. Było to spowodowane remontem wiaduktu Kościuszki oraz placu Skarbka oraz zlikwidowano linię numer 39, która kursowała na trasie Okrężna – Przy Kaszowniku zaledwie przez kilka miesięcy. W 2004 roku z pętli Osiedle Młodych do Okrężnej została przedłużona linia numer 28, natomiast wraz z otwarciem placu Skarbka został autobus za tramwaj.

W 2006 roku z Okrężnej przestają odjeżdżać autobusy linii nr 18, które zostały skierowane do Szpitala Bielany, a potem na Wrzosy, jednak liczba linii kończących swoją trasę na pętli Okrężna pozostała bez zmian ze względu na utworzenie nowej linii nr 34 kursującej na trasie Okrężna – Rubinkowo p. św. Józefa, Długą, Kościuszki. Kolejną zmianą na pętli Okrężna było skrócenie w 2009 roku linii nr 36 z pętli Brzezina do Okrężnej.

16 listopada 2013 r. autobusy linii 26, 34, 36 i 40 opuszczają pętlę Okrężna i skierowane są pod główne drzwi C.H. Toruń Plaza. W sobotę 7 grudnia 2013 r. pętla została wyłączona z eksploatacji z powodu budowy linii tramwajowej do UMK – torowisko ma przebiegać przez pętlę. Autobusy linii 15, 17, 28 i 02 zostały skierowane na nową pętlę autobusowo-tramwajową Bielany. Budowa nowej pętli na tym osiedlu była nieunikniona, ponieważ wraz z upływem lat i kierowaniem coraz to nowych linii na pętli Okrężna zaczynało brakować miejsca postojowego. Dodatkowym problemem było to, że przystanek początkowy był umiejscowiony na łuku, przez co wiele problemów przy wsiadaniu miały osoby starsze czy też z wózkami. Przy pętli zlokalizowany był kiosk wraz z pomieszczeniem socjalnym dla kierowców.

Tekst: Wojciech Osmański
Zdjęcia: Tomasz Karolak

Ostatnia aktualizacja witryny: 2018-10-19

© 2006-2018 TKMKM | Zabrania się wykorzystywania fotografii i tekstów bez zgody autorów | Zalecana rozdzielczość 1024x768 lub większa

W przypadku napotkania błędów lub nieaktualnych treści, prosimy o kontakt