Pętla znajdująca się przy skrzyżowaniu ulic Gagarina i Szosa Okrężna powstała w
połowie lat 70., kiedy to skierowano na nią linie: numer 15 (Rubinkowo), dotychczas
kursującą do ulicy Fałata oraz z pętli przy Poznańskiej linię nr 17, kursującą do ul.
Zjednoczenia (os. Koniuchy). Warto też dodać, że pętla nosiła wtedy nazwę Gagarina.
Niedługo po uruchomieniu pętli Gagarina do „15” i „17” dołączyła linia pośpieszna „A”,
kursująca na Rubinkowo, która już na początku lat 80. zniknęła z ulic Torunia.
II połowa lat 80. to zmiana nazwy pętli z Gagarina na Okrężna oraz skierowanie
nowych linii: 17bis kursującej do Mazowieckiej (która na początku lat 90. stała się
właściwą trasą 17) oraz linii nocnej 32 na trasie Okrężna – Olimpijska. W 1993 roku kolejne
dwie linie dojeżdżają do pętli Okrężna - są to 18 kursująca do Portu Drzewnego oraz 26 na
Rubinkowo, natomiast linia nocna 32 zmieniła numer na 102. W 1994 roku można było z tej pętli
dojechać bezpośrednio na do Centralnego Cmentarza Komunalnego autobusem linii nr 0, jak
również linia nr 102 zmieniła numer na 02.
W listopadzie 2002 roku po wybudowaniu C.H. Bielawy, dyrekcja MZK postanowiła utworzyć
linię nr 40 na trasie Okrężna – Bielawy. W roku 2003 do pętli został skierowany autobus
za tramwaj linii numer 2 na trasie Okrężna – Dworcowa. Było to spowodowane remontem wiaduktu
Kościuszki oraz placu Skarbka oraz zlikwidowano linię numer 39, która kursowała na trasie
Okrężna – Przy Kaszowniku zaledwie przez kilka miesięcy. W 2004 roku z pętli Osiedle Młodych
do Okrężnej została przedłużona linia numer 28, natomiast wraz z otwarciem placu Skarbka
został autobus za tramwaj.
W 2006 roku z Okrężnej przestają odjeżdżać autobusy linii nr 18, które zostały skierowane
do Szpitala Bielany, a potem na Wrzosy, jednak liczba linii kończących swoją trasę na pętli
Okrężna pozostała bez zmian ze względu na utworzenie nowej linii nr 34 kursującej na trasie
Okrężna – Rubinkowo p. św. Józefa, Długą, Kościuszki. Kolejną zmianą na pętli Okrężna było
skrócenie w 2009 roku linii nr 36 z pętli Brzezina do Okrężnej.
16 listopada 2013 r. autobusy linii 26, 34, 36 i 40 opuszczają pętlę Okrężna i skierowane
są pod główne drzwi C.H. Toruń Plaza. W sobotę 7 grudnia 2013 r. pętla została wyłączona z
eksploatacji z powodu budowy linii tramwajowej do UMK – torowisko ma przebiegać przez pętlę.
Autobusy linii 15, 17, 28 i 02 zostały skierowane na nową pętlę autobusowo-tramwajową Bielany.
Budowa nowej pętli na tym osiedlu była nieunikniona, ponieważ wraz z upływem lat i kierowaniem
coraz to nowych linii na pętli Okrężna zaczynało brakować miejsca postojowego. Dodatkowym problemem
było to, że przystanek początkowy był umiejscowiony na łuku, przez co wiele problemów przy
wsiadaniu miały osoby starsze czy też z wózkami. Przy pętli zlokalizowany był kiosk wraz z
pomieszczeniem socjalnym dla kierowców.