Stowarzyszenie Toruński Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej 
Strona główna Sieć i taryfa Tabor Historia "Na Pętli" Klub Forum Linki

90. rocznica toruńskich autobusów miejskich


16 listopada 1924 roku był ważnym dniem dla Torunia. Otóż tego dnia po raz pierwszy wyjechały na ulice autobusy komunikacji miejskiej. Cztery małe autobusy marki Ford obsługiwały trasę dworzec Toruń Miasto – dworzec Toruń Przedmieście (Toruń Główny) przez most kolejowo-drogowy.

Rok później autobusy obsługiwały również Podgórz i Jakubskie Przemieście. Lata 20-te nie były łaskawe dla komunikacji autobusowej, która w 1925 roku została zawieszona. Autobusy na ulice Torunia powróciły w 1940 r. i połączyły Podgórz i Dworzec Główny ze śródmieściem. Autobusy początkowo stacjonowały na zajezdni tramwajowej przy ulicy Sienkiewicza, jednak wielkość terenu nie była w stanie zapewnić miejsca postojowego dla wszystkich autobusów. W związku z tym zamknięto fragment ulicy Bema, a następnie plac obok stadionu żużlowego, które pełniły rolę tymczasowej zajezdni. Taki stan trwał do września 1976 roku, kiedy to uruchomiono zajezdnię autobusową przy ulicy Legionów, która służy toruńskim autobusom do dnia dzisiejszego.

Autobusy regularnie przewoziły pasażerów na terenie miasta, zyskując coraz więcej pasażerów, aż w 1977 roku po raz pierwszy przewiozły więcej pasażerów niż tramwaje (dokładnie 312 tys. osób). W 1978 roku do Torunia przyjechały pierwsze Jelcze PR110, które na wiele lat zdominowały tabor autobusowy w mieście.


„Peerka” na linii C na ul. Kościuszki, rok 2005.
Fot. Sebastian Maćkiewicz


1979 rok to pierwsze kursy komunikacji nocnej w Toruniu. Autobusy nocne kursują do dziś, jednak na przestrzeni lat zmieniały się ich oznaczenia od 31N przez 101 do 01 w dniu dzisiejszym.

1986 rok to kolejny ważny rozdział w historii autobusów - pojazdy miejskiego przewoźnika przekroczyły granicę miasta i przewoziły pasażerów na terenie dzisiejszej gminy Lubicz.

W 1992 roku do miasta dotarły pierwsze Jelcze 120M. Autobusy tego typu wożą Torunian do dnia dzisiejszego. Rok później MZK zakupiło dwa pojazdy Autosan H6-20, które obsługiwały linie o małym natężeniu (32, 36).


Autosan H6-20 na terenie zajezdni autobusowej, rok 2005.
Fot. Sebastian Maćkiewicz


1994 rok to kolejne dziesięć Jelczy 120M u miejskiego przewoźnika. Pojazdy te zostały wyposażone w windy, które były przeznaczone do transportu pasażerów na wózkach inwalidzkich i obsługiwały wówczas linie nr 15, 28 i 33.


Jelcz 120M z windą dla niepełnosprawnych, rok 2006.
Fot. Tomasz Karolak


W 1996 roku na ulice Torunia wyjechały pierwsze autobusy Jelcz M12M z obniżoną podłogą, jednak nie były to pojazdy w 100% niskopodłogowe. Te na ulice Torunia wyjechały w grudniu 2003 roku, a były to MANy NL283. W 2008 roku do Torunia przyjechały pierwsze dwa pojazdy przegubowe - były to MANy NG313 Lion’s City.


555 w obsłudze linii nr 26 na ulicy św. Józefa, rok 2009.
Fot. Mirosław Czerliński


Od lutego 2009 roku autobusy MZK ponownie kursowały tylko na terenie miasta, ponieważ obsługę komunikacji w Lubiczu przejęła firma Mobilis. Rok później do Torunia dotarło pierwszych trzynaście autobusów marki Solaris, a wśród nich jeden pojazd przegubowy i pozostałe dwunastometrowe, z czego trzy są zasilane CNG.

Rozbrat miejskiego przewoźnika z gminą Lubicz trwał krótko, już w 2012 roku linia nr 23 powróciła na swoją starą trasę do Złotorii i Kopanina. Rok później przewoźnik wrócił też do obsługi pozostałych miejscowości na terenie gminy (Lubicz, Krobia, Grębocin, Rogówko, Gronowo i Kolonia Papowska).

W 2013 roku miały również miejsce dwa inne ważne wydarzenia. Pierwsze z nich to wakacje, kiedy to przez około 2 tygodnie w Toruniu nie kursowała żadna linia tramwajowa, a autobus był jedynym środkiem transportu w naszym mieście. Drugie to przybycie kolejnych Solarisów - były to pierwsze pojazdy w mieście z pełną klimatyzacją pasażerską oraz dostępem do bezprzewodowej sieci WiFi.

Nasze autobusy poza normalnymi zadaniami, jakimi jest codzienny przewóz pasażerów, pełniły wiele innych funkcji. Oprócz standardowych wynajmów na przejazdy okolicznościowe, pojazdy służyły mieszkańcom jako transport nad jeziora, epizodycznie występowały w serialu „Lekarze” czy też obsługiwały Off-Roady organizowane przez TKMKM.


486 i 513 przewożą uczestników pogrzebu Gen. Elżbiety Zawackiej,
Honorowej Obywatelki Torunia, rok 2009.
Fot. Mirosław Czerliński


16 listopada 2014 rozpoczyna się kolejna dekada toruńskich autobusów. W tym czasie na pewno pożegnamy z ulic naszego miasta ostatnie Jelcze. Liczymy również, że ujrzymy w tym czasie na ulicach Torunia kolejne autobusy przegubowe czy hybrydowe i gazowe, a może nawet elektryczne...

Tekst zredagował: Wojciech Osmański



Ostatnia aktualizacja witryny: 2018-10-19

© 2006-2018 TKMKM | Zabrania się wykorzystywania fotografii i tekstów bez zgody autorów | Zalecana rozdzielczość 1024x768 lub większa

W przypadku napotkania błędów lub nieaktualnych treści, prosimy o kontakt