Strona główna Sieć i taryfa Tabor Historia "Na Pętli" Klub Forum Linki
Zdjęcia oraz relacje z imprez, wydarzeń komunikacyjnych i przejazdów okolicznościowych 


9 grudnia 2013 r. - ostatni kurs linii nr 32

Początki linii nr 32 sięgają połowy lat 80. Wówczas numer ten otrzymała autobusowa linia nocna, kursująca z Olimpijskiej do Okrężnej ulicami: Konstytucji 3 Maja, Ślaskiego, Szosa Lubicka, Traugutta, Warszawska, Wały gen. Sikorskiego, Nowickiego (obecnie al. Solidarności), Czerwona Droga, al. 700-lecia Torunia (obecnie al. Jana Pawła II), Mickiewicza (powrót Bydgoską), Reja i Gagarina. Kilka lat później linię przenumerowano na 102, by zwolnić zakres 3x dla rozszerzającej się oferty linii dziennych.

Następne wcielenie linii nr 32, znacznie bliższe obecnie przechodzącemu do historii, pojawiło na początku lat 90. Linię o tym numerze uruchomiono z pętli Wrzosy I do pl. Teatralnego, wzdłuż trasy linii nr 27. Trasa linii była wyjątkowo prosta - prowadziła cały czas Szosą Chełmińską. W tym okresie linia miała na celu wzmocnić obsługę osiedli: Chełmińskie Przedmieście i Wrzosy. W 1994 roku trasa linii (i linii nr 27) zmieniła się - poprowadzono ją wewnątrz osiedla Wrzosy - ul. Słoneczną, Lnianą, Chabrową i Kwiatową. Poza tym wyeliminowano zawracanie przy pl. Teatralnym i wprowadzono pętlę obwodową ul. Odrodzenia, Uniwersytecką, Wały gen. Sikorskiego i al. Solidarności. 1 kwietnia 1995 r. linię połączono z linią nr 31 kursującą z os. Na Skarpie (pętla Kolankowskiego) do Osiedla Młodych i przybrano numer tej linii.

Linia nr 32 powróciła już po ponad roku - 2 września 1996 r. Tym razem z powodu budowy kolektora w Szosie Chełmińskiej, na odcinku między ul. Wybickiego a Żwirki i Wigury. Na okres próbny uruchomiono linię nr 32 na trasie z placu pod Dworcem Północ do pl. Teatralnego. Trasa linii wiodła ul. Św. Józefa, Żwirki i Wigury, Legionów, Wybickiego i Szosą Chełmińską. Na pl. Teatralnym autobus zatrzymywał się na przystanku linii nr 21. Linię obsługiwał małopojemny Autosan H6-06.01, kursujący z częstotliwością 30 minut.

Po zakończeniu robót, linia nie została zlikwidowana. Zmieniła się jednak pętla linii z Dworca Północ na Jesienną, a trasa prowadziła ul. Św. Józefa, Żwirki i Wigury, Szosą Chełmińską oraz al. Solidarności do pl. Teatralnego, na którym zawracano. Docelowym zadaniem linii była obsługa Działek Józefa oraz wzmocnienie linii 27 i 31 na odcinku z Chełmińskiego Przedmieścia do Starego Miasta. Kilka lat później linię przedłużono, tak by zapewnić również obsługę Wrzosów w rejonie ulicy Lisiej, Wrzosowej i Św. Antoniego.

W następnych latach zmieniała się obsługa linii. Od lutego 2000 roku na linii można było spotkać małopojemnego Jelcza M081MB, natomiast od grudnia 2011 roku linię obsługiwały krótkie Solarisy Urbino 8,6.

W ostatnim czasie relacja linii zmieniła się z powodu budowy torów tramwajowych w alei Solidarności. Autobusy, zamiast na pl. Teatralny, kończyły kursy przy ul. Odrodzenia. Linię nr 32 obsługiwał jeden autobus, kursujący co ok. 35 minut przez cały tydzień. W dni powszednie linia kursowała w ramowych godzinach 5:20-22:30, natomiast w dni wolne w godz. 7:40-22:30. Jako ciekawostkę warto dodać, że ze względu na ciasne uliczki wewnątrz osiedla Wrzosy oraz zakręt z ul. Żwirki i Wigury w ul. Św. Józefa, na linię mógł być dysponowany tylko i wyłącznie tabor małopojemny.

Linia nr 32 przeszła do historii 10 grudnia 2013 r. w wyniku połączenia z linią nr 13.

Ostatnia trasa linii: WRZOSOWA - Św. Antoniego (powrót Lisią), Szosa Chełmińska, Św. Józefa, Żwirki i Wigury, Szosa Chełmińska - ODRODZENIA.


Tekst: Mirosław Czerliński
Zdjęcia: Tomasz Karolak

Powrót do spisu imprez


Ostatnia aktualizacja witryny: 2018-10-19

© 2006-2018 TKMKM | Zabrania się wykorzystywania fotografii i tekstów bez zgody autorów | Zalecana rozdzielczość 1024x768 lub większa

W przypadku napotkania błędów lub nieaktualnych treści, prosimy o kontakt